Rabu, 24 Disember 2014

MAKLUMAT PERUBAHAN STATUS PEGAWAI AWAM BAGI TUJUAN POTONGAN CUKAI BERJADUAL (PCB)

Ruj.Kami :ANM.PK.P/P.600-5JLD.4(52)
Tarikh : 23 Disember 2014
Y Bhg. Dato’/Datin/Tuan/Puan,

MAKLUMAT PERUBAHAN STATUS PEGAWAI AWAM BAGI TUJUAN POTONGAN CUKAI BERJADUAL (PCB)

Dengan hormatnya perkara di atas dan memo daripada Bahagian Pengurusan Operasi Pejabat Perakaunan (BPOPP) bertarikh 15 Disember 2014 adalah dirujuk.

 2. Dimaklumkan bahawa pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Bank Simpanan Nasional (BSN) telah menerima aduan daripada penjawat awam berkenaan PCB. Antara aduan yang dibangkitkan adalah berkaitan penjawat awam yang tidak dapat membuat penambahan atau pengurangan amaun PCB sekiranya berlaku perubahan status contohnya seperti tambahan anak dan lain-lain.

3. Berikutan itu, antara tindakan yang boleh diambil oleh PTJ/ Jabatan bagi membantu penjawat awam di bawah seliaan masing-masing adalah antaranya memastikan maklumat peribadi dikemaskini (contoh : bilangan tanggungan, kategori pekerja, nombor cukai pendapatan, status perkahwinan, tuntutan pelepasan). Bersama-sama ini dilampirkan Borang Mengemaskini Maklumat Peribadi Bagi Tujuan Pengiraaan PCB untuk tindakan selanjutnya. PTJ/ jabatan disarankan menghantar borang tersebut dan dikepilkan bersama-sama Borang Perubahan Gaji (SG20) bagi sebarang perubahan maklumat berkenaan PCB tersebut.

4. Untuk makluman, pembayaran zakat di luar sistem juga boleh diambil kira dalam pengiraan PCB dengan syarat resit rasmi tersebut adalah resit tahun semasa. Salinan resit berkenaan yang telah disahkan perlu dikepilkan bersama-sama borang SG20. Dilampirkan juga contoh SG20 bagi zakat luar sistem untuk tindakan selanjutnya.

5. Segala kerjasama Y Bhg. Dato’/Datin/Tuan/Puan berhubung perkara ini amatlah dihargai.

Sekian, terima kasih.

PENGARAH
JABATAN AKAUNTAN NEGARA MALAYSIA
NEGERI PERAK